Mindset, faalangst en muziektherapie

De meest voorkomende zaken waar hoogbegaafde kinderen tegenaan lopen zijn de manier waarop ze naar hun eigen leerproces kijken (mindset), het oefenen met het maken van fouten, faalangst etc.

In de lessen die we aanbieden aan hoogbegaafde kinderen hebben we hier in het bijzonder aandacht voor en bieden daarin ook extra ondersteuning aan. Daarnaast bieden we extra ondersteuning aan in het aanleren c.q. ontwikkelen van de executieve functies.

Mindset

Mindset is een belangrijk onderdeel van de executieve functies. Het bepaalt voor een belangrijk deel jouw leerstrategie. Je kunt het heerlijk vinden om uitgedaagd te worden, maar je kunt ook als een berg opzien tegen een uitdaging: stel je voor dat ik het niet in 1 keer kan…

Fixie en Growie zijn vaste hulpjes in de lespraktijk, en we hebben het vaak over Lefland en Makkieland. Welke vaarroute volg jij om de oversteek te maken van Makkieland naar Lefland? Samen zoeken we de ideale route voor jou om de overtocht te maken en op weg te gaan naar persoonlijke groei.

Faalangst

Met faalangst hebben wij veel ervaring, en we kunnen een hierop gericht aanbod bieden.

Bij veel hoogbegaafde kinderen zie je dat ze een vorm van faalangst hebben ontwikkeld. 

Juist omdat ze zo slim zijn kan de lesstof op school geen of weinig uitdaging bieden. 

Daardoor kan ook makkelijk het beeld ontstaan dat het heel normaal dat als je alles altijd in 1 keer kent, kunt en begrijpt. 

Dat maakt dat veel hoogbegaafde kinderen te weinig ervaring opdoen met het maken van fouten waardoor zij het gevoel kunnen ontwikkelen dat de wereld instort als je een fout maakt. In een aantal gevallen kan dit vergaande vormen van faalangst aannemen. Door de combinatie van muziekdocent en muziektherapeut kunnen we binnen de lespraktijk ook ondersteuning bieden aan kinderen met faalangst. 

Zo nodig bieden we een speciaal op faalangst gericht behandelprogramma (Maar muziek maken kan ik wel!) aan.

Ontwijkstrategie

Kent u ze al? Al die smoesjes (soms heel goede) om maar vooral niet die uitdaging aan te gaan? Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een heel arsenaal aan ontwijkstrategiën.

Arian heeft als ervaringsdeskundige zelf alle ontwijkstrategiën uitgeprobeerd en kan ze goed herkennen wanneer leerlingen er gebruik van maken. Afhankelijk van de context maak we een keuze om er wel of niet op te reageren of om te observeren wat de achtergrond van dit gedrag is.

Het mooiste is dat leerlingen steeds weer verbaasd zijn wanneer ze merken dat inderdaad al hun ontwijk strategieën worden herkend…

Mochten de problemen ernstiger zijn en deze ondersteuningsvorm onvoldoende helpen, dan kunnen we ook muziektherapie aanbieden. Via de knop hiernaast komt u terecht op meer informatie hierover.

Scroll naar boven