Hoogbegaafd en muziek

Veel hoogbegaafde kinderen zoeken naar uitdaging; nieuwe dingen om te leren. Je ziet vaak een bijna niet te stillen leer-honger. Voor veel slimme kinderen is het vinden van voldoende uitdaging best heel lastig. Op school kunnen deze leerlingen, ondanks aangepaste lesprogramma’s en verbredingsaanbod soms toch nog onvoldoende uitdaging.

Daarbij komt dat binnen schoolse vaardigheden de nadruk vaak op het cognitieve deel van het leervlak ligt.

Binnen de muziekpraktijk proberen we een balans te vinden tussen cognitieve, motorische en emotionele uitdaging; de 3H methode noemen we dat.

Muziek biedt uitdaging

Muziek maken koppelt een stuk cognitieve ontwikkeling (noten leren lezen en omzetten in motorische handelingen) aan fysieke (leren beheersen van elke individuele vinger bij het keyboard, piano en orgel spelen, leren je stem goed te gebruiken tijdens de zanglessen) en emotionele ontwikkeling (noten spelen is iets anders dan muziek maken; daar speelt emotie en beleving overbrengen een belangrijke rol in).

De combinatie van deze 3 ontwikkelgebieden maakt muziek maken tot een bijna onuitputtelijke bron van uitdaging, zelfs voor hoogbegaafde kinderen! Doordat we diverse methodieken in de praktijk hebben liggen kunnen we snel in moeilijkheidsgraad differentiëren. Zo nodig maken we ons lesmateriaal zelf. Maatwerk noemen wij dat.

Muziek brengt je dichter bij je emoties

Lekker veilig in je cognitieve brein. Ver weg bij je emoties. Voor u/jou herkenbaar? Voor mij is het zeker herkenbaar. Daarom is muziek maken van onschatbare waarde gebleken. Juist daar kun je niet weg blijven van je emoties. Muziek raakt je, het raakt aan je emoties. Tegelijk is het een ideale uitlaatklep om te voelen wat niet gezegd kan worden. Muziek geeft klank aan je emotie.

Muziek vraagt ook om jouw eigen emotie toe te voegen. Alleen nootjes spelen maakt dat muziek droog klinkt, het is juist jouw inbreng aan beleving die muziek tot leven brengt. Muziek maken daagt je uit om niet alleen cognitief bezig te zijn, maar om ook je gevoel een toontje mee te laten klinken.

Muziek maken versterkt executieve functies

Muziekonderwijs verbetert de leerprestaties en leerstrategieën van kinderen. Dat hebben Arthur Jasche, Erik Scherder en Henk Jan Honing onderzocht en gepubliceerd in een recent uitgegeven (2018) onderzoek. In de lespraktijk staan de executieve functies centraal in de lessen die de kinderen krijgen. Ook hier wordt gekeken naar welke executieve functies bij jou meer aandacht nodig heeft. Hier wordt gericht mee geoefend. Zo versterken de muzieklessen ook de executieve functies, iets waar je ook buiten de muzieklessen veel profijt van kan hebben!

Muziek maken biedt de ruimte om te oefenen met fouten maken

De combinatie van 3 ontwikkelgebieden (cognitie, motoriek en emotioneel) maakt muziek dusdanig complex dat elke leerling gelegenheid krijgt om uitdaging te ervaren. De lesmethodieken waarvan we gebruik maken bieden ook de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen naar een hoger uitdagingsniveau. Uit ervaring weten we inmiddels dat muziekles vaak de eerste plek is waar kinderen echt leren dat ze iets niet in 1 keer kunnen, snappen of beheersen.

Voor de ene leerling is het heerlijk om dit te ervaren en als uitdaging aan te grijpen, voor andere leerlingen veroorzaakt het soms een gevoel van paniek. Door onze ervaring in het aanbieden van muziekles op maat zijn we ook heel goed in staat om deze paniek op te vangen en om te zetten in een op groei gerichte mindset.

Muziek maken vergroot je zelfvertrouwen

Hoe gaaf is het wanneer het je lukt om de uitdaging aan te gaan, jezelf uit te dagen om emotie, cognitie en motoriek te combineren tot een muzikaal feestje. Bedenk eens wat dát voor je zelfvertrouwen kan doen!

Ook het overwinnen van je mindset, leren de stap te maken van Makkieland naar Lefland doet je zelfvertrouwen groeien. Elke week zie ik dat weer in de praktijk gebeuren. Wat te denken van het kind dat elke keer weer alles uit de kast haalde om maar niet de confrontatie aan te hoeven gaan met de uitdaging, maar zich uiteindelijk veilig genoeg voelde om samen toch een kleine uitdaging aan te gaan. Hoe groot is de winst als je dan merkt dat je meer kunt dan je zelf dacht door het te gaan proberen. Van proberen ga je leren! Dan gaat je zelfvertrouwen ook groeien en mag je groeien als mens. Vaak zien we dat het zelfvertrouwen niet alleen binnen de lessen groeit, maar dat het kind ook op school de uitdaging durft aan te gaan.

Scroll naar boven